Betétdíj a vendéglátásban
- 2024-07-10
- Grapos üdítők
- betétdíj, vendéglátás, PET palackok
2024. januárjában Magyarországon életbe lépett az italok visszaváltható csomagolásáról szóló törvény, amely alapján a kereskedelemben és a vendéglátásban forgalomba/eladásra kerülő italok csomagolása, a 0-3 liter űrtartalmú üvegpalackok műanyag palackok (PET, HDPE, PP) egységesen 50 Ft betétdíj megfizetésére kötelezettekké váltak.
Az új betétdíjas rendszer szerint a vásárló az adott ital árán felül 50 Ft betétdíjat is kénytelen fizetni, amit majd a visszaváltó helyen, az úgynevezett RE-pontokon tud visszakapni, amennyiben az üres palackokat összepréselés nélkül, kupakkal, leolvasható vonalkóddal egyesével megeteti a palack visszaváltó automatával.
Mit okoz a betétdíj a vendéglátásban?
Amennyiben a vendéglátó üzlet palackos üdítőkkel, jegesteákkal, palackos ásványvizekkel dolgozik, úgy ezen esetben is betétdíjat köteles fizetni a folyamatban és a betétdíjjal mint új költséggel is kezdenie kell valamit..
Az egyik eset lenne, hogy a vendéglátó nem számol fel betétdíjat a vendég felé, és havonta visszaváltja a nála így keletkező betétdíjas palackokat. Valószínűleg ezt az utat senki sem fogja választani, hiszen egy átlagos vendéglátó egység havi 5,000 db pet palackjának a visszaváltása lehet több napot is igénybe venne egy ilyen palack visszaváltó automatánál, ami ugyan visszahozná a betétdíjat, de a munkaerő költéségen és a logisztikán el is úszna nagy része.
Az életszerűbb megoldás, hogy a vendéglátó egység megemeli 50 Ft-al ezen italok árát, ami egy 0,5 literes üdítő esetében 10 Ft/dl áremelést jelent és átterheli a vendégre. Utána pedig a vendég elviheti magával a palackot és visszaválthatja a Reponton, ami tömegével szintén nem életszerű.
A második életszerűbb esetet figyelembe véve az biztosnak tűnik, hogy az italok árát megemeli ez az új betétdíj szabály, és valószínűleg tömegesen itt visszaváltás sem fog történni, a palackok a műanyag hulladékban fogják végezni, ahonnan majd a rászorulók fogják megpróbálni kiguberálni és hasznosítani.
Miért egyre versenyképesebb a Grapos ebben a szituációban?
Ha az üdítőkön realizálható üzemi eredményeket nézzük, akkor a Grapos post-mix üdítőivel eddig is közel KÉTSZERES nettó eredményt lehetett elérni a palackos üdítőkkel, palackos ásványvizekkel szemben, ha csak az alacsonyabb beszerzési költségeket, az áfa különbözetet, a kisebb energia költségeket vesszük számításba.
A üzemi nyereségre vonatkozó példa számításunkat itt találod » Szénsavas üdítő szortiment magasabb nyereséggel és alacsonyabb adóteherrel! (a számítás a 2022 év végi árak alapján került elvégzésre!)
Az új, az italok visszaváltható csomagolásáról szóló törvény alapján azonban a post-mix üdítők piaci előnye tovább javult, akár a költség/eredmény oldalt vizsgáljuk, akár az italos palackok gyűjtése és visszaváltása területén jelentkező további logisztikai terheket.
Amennyiben PET palackos üdítők esetén a vendéglátós az 50 Ft betétdíjat ráterheli a vendégre, úgy palack mérettől függően deciliterenként 10-25 Ft-al magasabb áron kell az üdítőket kínálnia, ami szolgáltatás versenyképességét csökkenti. Ha nem emel árat és a költséget nem érvényesítí, úgy az üzemi eredménye tovább romlik a post-mix üdítőkkel szemben. A post-mix üdítők esetében értelemszerűen nem kell semmilyen betétdíjat fizetni!
A post-mix üdítők esetében nincs betétdíj, nincs palack, nincs mit gyűjtögetni, vendéggel elvitetni, Reponton visszaváltani, üres palackokat guberálóktól védetten gyűjteni, hiszen a legtöbb helyen a csapoló gépből üvegpohárba kerül az üdítő, rendezvényeken pedig ott van Grapos újrahasznosított papírból készült papír pohara, ami normál papírhulladékként kukában, szelektív hulladék szigeten gond nélkül elhelyezhető.